16 mars 2017

Yoga är för alla!

Media har ett uppdrag i vårt samhälle, att ge en bild av hur samhället ser ut samt bidra med sanningsenliga uppgifter. Det senare är ett särsklit uppdrag, speciellt idag. Som människa vill man ha tillit till vad de skriver och bilderna de ger är därför viktiga.

Yogan är inget undantag. Den beskrivs överallt i vackra bilder på smala, muskulösa och extremt viga yngre kvinnor och män. Eller de lugna, fridfulla bilder på människor i skräddarställning och med rak rygg som mediterar.

Jag har dem själv på min hemsida. Men jag har också andra bilder. Det behövs andra bilder. För vart vågar alla andra, de som är äldre, överviktiga, oviga, eller de som har diagnos eller funktionsnedsättning gå om de är nyfikna på yoga?

Yoga är till för alla, alla kan utöva yoga. Jag önskar så, att alla visste och kände hur yogan finns för just dem. Yogan är en hel verktygslåda för livet. Sutrorna, yogans filosofi, hjälper en att förstå hur man ska vara mot sig själv och andra. Andningen och meditationen leder en in till lugnet och glädjen inom sig. Yogans mantra stillar tankarna. Den fysiska yogan, hathayoga, är en så liten del av allt vad yoga har att erbjuda livet. Men den fysiska yogan är så viktig för den är nektarn som attraherar oss alla till yogan. Hathayoga gör oss starka, smidiga och fyller oss med välbehag, oavsett vår fysiska natur och den kan anpassas till varje individ.

Grundtanken när man anpassar yogans rörelser och ställningar, asanas, till olika människor är att hitta vägar att ge kroppen samma fördelar som man söker i en konventionell asana. Fördelarna av en ställning kan vara töjning av en muskel, stärka en muskel, öva på balansen men framförallt hitta och rikta den inre energin i varje rörelse. Här är det viktigt att man inte bara försöker härma hur en asana ser ut, utan verkligen hitta och känna in att ställningen ger samma verkan.

Ibland kan man behöva ändra riktning, istället för att kämpa i en sittande framåtböjning över benen (patchimotanasana) kan man stå upp och hänga ner med överkroppen från höfterna och låta graviteten göra arbetet (Uttanasana).

Solhälsningen kan göras stående mot en vägg, sittande och liggande och med alla dessa varianter ge samma effekt till den utövande.

Balanserande ställningar kräver både styrka och balans. De kan göras stående med stöd, liggande eller sittande. För personer med synnedsättning är balansen en utmaning. Det är med stor inspiration jag ser när den grupp av dövblinda som jag gör yoga med, har gått från att göra trädet sittande, till att stå med stöd, till att långsamt lyfta både en fot upp mot ankeln och båda armarna i luften.

Yoga är att arbeta mycket med den inre energin och mentala kraften. Man kan göra alla asanas i huvudet och man kan med hela sin energi lyfta armarna in i en solhälsning, även om de fysiska armarna bara lyfter sig några centimeter.

Här behöver man som yogalärare vara medveten om hur man ger instruktioner. Har man som utövare svårighet att lyfta sina armar föredrar man att höra, ‘lyft armarna så högt som det känns bra’ istället för ‘lyft armarna upp till huvudet’. Det är också bra att tänka på att inte insinuera att en övning är lätt eller ‘bara att göra’, utan respektera varje människas utmaning.

Det är viktigt som yogalärare att se varje människa som kommer för att göra yoga. Alla vi människor har våra utmaningar, fysiska och emotionella. Vi kommer alla med ett bagage och att då bli sedd utifrån den man är, är viktigt. Yogalärare behöver inte läka sina studenter, men se dem, utan ömkan, för dem de verkligen är. Ge dem yogans verktyg att bygga och stärka sig själv.

Jag ser hur vi blir fler och fler yogalärare med passionen att nå utanför den vanliga yogamålgruppen, både i Sverige och över hela världen. 2007 grundades Accessible Yoga, en organisation som tar yogan till de grupper i samhället som av olika anledningar är exkluderade och där öka medvetenheten om yogans fördelar. Accessible Yoga stöttar yogalärare med kurser och konferenser och skapar ett internationellt nätverk. Som ledare för det internationella teamet ser jag hur denna medvetenhet sprider sig bland yogalärare. Vi är ett litet nätverk som växer starkt genom alla fantastiska männsikor som delar erfarenhet och inspirerar varandra. Och kanske kan vi tillsammans ändra bilden i media, så att den blir mer inklusiv och diversifierad. Alla vackra, soldränkta, muskulösa kroppar får gärna vara kvar, bara de blandas med lika portion vackra kroppar av äldre, överviktiga, oviga, människor med diagnos och med funktionsnedsättning. Vi är alla yogisar.

Även publicerad på Yogobe.com den 16 mars, 2017

Här är länk till FB-gruppen – anpassad yoga för alla – för alla som är från nyfikna till dedikerade att sprida yogan till hela samhället: https://www.facebook.com/groups/1261027620589075/

Den 1-5 april kommer Sam Rudra Swartz från Accessible Yoga till Stockholm för att hålla workshops. Läs mer om Anpassad yoga för alla,  workshop i anpassad yoga – för yogalärare, och Blå timmen – Yogasutror!

Mer information om den internationella organisationen Accessible Yoga: www.accessibleyoga.org 

Accessibel Yoga conference NY 2017 – https://tickets.brightstarevents.com/event/accessible-yoga-conference-NYC

20 augusti 2016

Yoga i Mälarhusen – Vilken sommar!

Långt över 200 personer, i åldrarna 10-80 år, och fler och fler män kom till Yogan i Mälarhusen i år, när jag tre morgnar i veckan, under fem veckor ledde yoga på stranden.

Tänk dig en stor, bred och lång vacker vit sandstrand, där sanden är så fin att den känns som sammet. Vägen ner till stranden går genom en ljus tallskog, en tallskog som doftar barndom och sommarlov. När man kommer ner till stranden öppnar sig himlen och havet och livet och allt ligger framför en. Havet skiftar i färg, i intensitet, ibland spegelblankt och ibland med kraftiga vågor. Det finns ett magiskt ljus här. En magi, oavsett årstid eller väder. Man blir lycklig.

På denna strand har jag lett yoga fyra somrar i rad, flera morgnar varje vecka. När jag började var det inget konstigt med yoga, alla kände naturligtvis till vad yoga är, men steget till att prova fanns ändå där. Det kom 10, ibland 15 till varje tillfälle, oftast kvinnor som redan gjort yoga. Men några som aldrig gjort det vågade sig också dit. OMen var inte höga och starka, mest lite jobbiga.

För varje år ser jag att fler och fler vågar. Och nu i år blev det en boom. Folk kom, oavsett ålder eller tidigare erfarenhet av yoga, och OMen och mantra växte sig starkare och starkare. Frågorna blev fler och fler – ‘vad heter den andningsövningen? den gör vi när vi fridyker också’, ‘mantrat i slutet är så vackert, det hjälpte mig genom förra året när min mamma dog, kan du inte skicka det till mig?’, ‘ min rygg, mitt knä, min sjukdom…  Och tacksamhet – ‘tack för din fina yoga’, tack för starten på denna dag’, ‘denna vackra plats är magisk för yoga’, ‘vilken underbar meditation’. Många frågor och mycket tacksamhet som tyder på en tilltro, att yogan väckt något inom dem, att yogan påverkar, att yogan berör. Och ändå är denna yoga på stranden bara en liten del av vad yogan har att ge.

Yogan är ett underbart verktyg i livet som jag önskar att fler och fler få ta del av.

2016-07-25 08.56.492016-07-25 09.00.002016-07-25 09.44.452016-07-25 09.57.21

17 maj 2016

Inner Peace and Happiness

We all want to feel peaceful and happy. We are all looking for it – we go on vacation and we feel relaxed and good, we wish we could always be on vacation. Would that make us constantly happy? We look for a great partner to spend our life with, we want children – will that make us constantly happy? We want a perfect house or apartment, clothes and food make us happy. We are happy for a while, but does it make us feel constantly happy? No, it doesn’t.

So how can we then find that happiness, that peace, which we are all looking for?

Let me tell you a big secret – you all have that peace and happiness within. You are all born with it. So how come you don’t feel it all the time, if you carry it within? Because you are not looking within and if you don’t look, you will not find it. You get so caught up by all other things happening outside. That peace is deep within all of us. It is a well-hidden diamond within all of us.

So how can you find it there within you? You have to look and you have to be good at looking. You have to train yourself. It can take time. But there is no person who runs a marathon without training, first 10 km, then 15 km, then 20 km, and then back to 10 km as you got a cold and had to rest for a while. But if you have your goal set, and with your patience, you will be training and training and then one day you will run a marathon. It is the same with your mind. You have to train your mind. Without practice nothing can be achieved.

Our mind is by nature very active. You have to train it to slow down. It is constantly thinking of something and constantly jumping around on different thoughts, memories and emotions. That is natural. But you can train it to be different. Have you ever thought of if your mind is right or wrong? Usually you don’t think so much of what is going on in your head; you just take for granted that it is I thinking all that. You identify yourself with your thoughts. You identify yourself with your body, your position, your marital status; you are your kid’s mother or father, your country, your hometown. But who are you? Are you all that or are you that peace and happiness deep inside. The one you were born with. The one you are searching everywhere for?

You are that peace and happiness deep inside. That is your true self. All the rest is just attributes. You can change your body, your position, your country; you can even change your thoughts. You can change it and if you don’t change it, it will change anyway, cause they are not constant. It is in the nature of all those attributes to change. But your inner peace does not change. That is you. When you see beyond all these attributes, you find your peace. When you stop identifying with all these attributes, you find peace.

Does it ever happen that you get upset with someone or something and want that person or thing to change? It is natural. It is easy to point finger at someone else, and ask others to change. Every time you point finger, you point three towards yourself. Why? Because that is where you should change. You can’t change the world, but you can change yourself and you attitude towards the world. But why should you change, they are the one who are wrong and bad? Look upon them in a different way. See from where they are coming and what reason they really have and see them as teachers. Look upon everyone you meet as a teacher.

So how can we slow down our thoughts, to be able to focus and not identify ourselves with our mind, body and status, and find that peace and happiness we were born with? That is the goal of yoga. And to get there we practice the different limbs of yoga.

There are three principles –

The first is that you can start doing that now, wherever you are, who ever you are, however you look. No need for a fit body. No need for a flexible body. No need for a math. You can start right now exactly who you are. And you can continue always. Yoga doesn’t have to be practiced one hour in a studio, twice a week. It can always be practiced, on the street, in the train, in traffic jams, at work or in school.

The second is, it requires training. It will not happen in a minute. It requires training, patience and laughter. If you start training, you will pretty quickly find glimpse of your peace and happiness. And the more you train, the more glimpses you will find.

The third is that if you don’t train, you will continue being your thoughts, memories and emotions. As you think so you become. And that peace and happiness we are all born with might continue to be well hidden within you.DSCF2440

 

DSCF2236